top of page

LEES Brussels onderonsje in het Boudewijnstadion: hoe kijken Anderlecht- en Unionsupporters naar de bekerfinale en hun voetbalburen?

  • May 7
  • 6 min read

Op 14 mei nemen de Brusselse grootmachten Anderlecht en Union het tegen elkaar op in de finale van de Beker van België. De stadia van de twee ploegen liggen slechts 3 kilometer uit elkaar, maar de verschillen tussen de clubs zijn groot. Met elf vragen pols ik naar het supporter-zijn, de clubcultuur en de rivaliteit tussen de Brusselse elftallen.


Royal Sporting Club Anderlecht is met 34 landstitels en 9 bekers de meest succesvolle club van België. Het boegbeeld van het Belgische voetbal wankelt al jaren op zijn sokkel, en is volgens velen die titel al lang kwijt. Het is namelijk van 2017 geleden dat paars-wit nog een trofee wist te winnen. De club is al uitgeteld in de titelstrijd, dus winst in de beker is haar enige hoop op een einde aan de prijzendroogte. 


Sinds de promotie naar het hoogste niveau in 2021 maakt Royal Union Saint-Gilloise furore. Het eindigt al 5 jaar op rij bij de beste 3 teams in de competitie. Het deed daarmee ook elk seizoen beter dan haar Paarse buur. Vorig seizoen won Union voor het eerst in 90 jaar de landstitel, nadat het afgelopen seizoen na 110 jaar wachten de Beker van België won. Ook dit seizoen dingt Union nog volop mee naar de landstitel. Door deze recente successen begint het als favoriet aan de bekerfinale.


In de fanshop van Anderlecht hangt er een speciaal tenue voor de bekerfinale te koop © Felix Le Roy
In de fanshop van Anderlecht hangt er een speciaal tenue voor de bekerfinale te koop © Felix Le Roy

Wat betekent winst in de bekerfinale voor het seizoen van Anderlecht/Union?

Thomas (24): De beker in Brussel winnen tegen Union zou toch wel een klein statement zijn. Je zou het een succes kunnen noemen na 9 jaar zonder prijs, maar ik zou toch graag de landstitel nog eens winnen.


David (23): Winst in de beker zou een mooie bonus zijn en is onze beste kans op een trofee. Het kampioenschap pakken wordt heel moeilijk tegen een sterk Club Brugge. Winnen tegen dit Anderlecht zou geen probleem mogen zijn. 


Welke kwaliteit van de club Union/Anderlecht heb je respect voor?

Jutta (21): Het datasysteem dat Union gebruikt om hun spelers te scouten en de transfers te doen is indrukwekkend. Dat zouden wij bij Anderlecht ook goed kunnen gebruiken.


Christophe (46): Dat is lastig, ik kan niet meteen op iets komen. Ik zou graag hun stadion hebben. We houden enorm veel van ons eigen stadion, maar het is te klein voor Europese wedstrijden. 


Als je een speler van Union/Anderlecht mag kiezen om in je ploeg te hebben, wie kies je dan een waarom?

Stamatíc (53): Ik ben geen fan van de ruige speelstijl van Union en de manier waarop ze telkens met hun vuile fouten wegkomen. Als ik dan toch iemand moet kiezen dan pak ik Zorgane, die heeft hele goede voeten.


Judith (23): Thorgan Hazard. Die heeft ervaring bij de Rode Duivels en ik herinner me zijn geweldige doelpunt tegen Portugal op het EK nog goed.


Op welke clubwaarde ben je zelf heel trots?

Gaetan (22): Ik ben trots op de aandacht en moeite die we steken in de ontwikkeling van Brusselse jeugdspelers. Ze krijgen ook nog eens kansen in het eerste team. Die aanpak loont, kijk maar naar hoe goed Anderlecht vertegenwoordigd is bij de nationale ploeg. Anderlecht is de trots van België. 


Natalie (45): Unionsupporters zijn loyaal. Ze komen met hun vrouw en kinderen naar elke wedstrijd kijken, en zijn altijd goed gezind. Winst of verlies, er zal hier altijd ambiance zijn. Er is geen frustratie en agressie tussen de fans. Als we vandaag niet winnen, dan winnen we morgen wel weer.


Wat is op dit moment de grootste club van Brussel en waarom?

Alexander (28): Dat blijft Anderlecht totdat Union 35 landstitels bijeen voetbalt. En Union, dat beweert de beste fans te hebben, mag ook wel eens de Heizel (Het Koning Boudewijnstadion red.) uitverkopen.


Greg (25): Als je kijkt naar de sportieve resultaten dan is het zeker Union. Maar goed, als het gaat over de grootste, dan heeft Anderlecht nog steeds de meeste titels en supporters. Zelfs na tien zwakke jaren blijft het de grootste club van Brussel. Zelf zeg ik wel altijd dat Anderlecht een Vlaamse club in Brussel is, en Union is een Brusselse ploeg in Brussel.


Wie heeft deze Beker van België het meeste nodig en waarom?

Sander (27): Union zou met winst in de beker een echt statement kunnen maken, maar zij zijn vorig jaar nog kampioen geworden en worden dat dit jaar misschien weer. Anderlecht heeft echt nog eens een prijs nodig. Het is wat pijnlijk ondertussen.


Elian (23): Zonder twijfel Anderlecht. Ik gun ze het niet, maar met hun zwakke seizoen en lange periode zonder titel hebben ze dit het meeste nodig. Voor een club als Anderlecht zou dat niet mogen. De fans wachten al lang op kwaliteitsvoetbal. Winnen op de Heizel telt ook dubbel in de strijd voor de ploeg van 't stad.


© Elian van der Eecken
© Elian van der Eecken

Is Union/Anderlecht de grootste rivaal van Anderlecht/Union? Indien niet, wie is dat wel?

Jean-Pierre (65): Absoluut niet. Ik vind Union nog steeds een schattige club. Club Brugge, maar vooral Standard, kan ik niet uitstaan. Ik kom al meer dan veertig jaar naar het stadion. Je voelt het verschil gewoon met Standard dat op bezoek kwam toen, en Union nu. Dat is niet hetzelfde.


Joren (23): Voor Union is Anderlecht sowieso de grootste rivaal. Het is een derby, dat leeft gewoon anders. Sinds Union terug op het hoogste niveau speelt, kijk ik toch eerst naar die matchen. Ik weet niet of dat voor Anderlecht even hard zo is, met hun geschiedenis en andere rivaliteiten, maar voor Union-supporters is dit wel dé match.


Wie wordt de meest bepalende speler in deze finale?

Sebbe (26): Bertaccini kan de verdediging van Union pijn doen met zijn snelheid. Hij heeft ook nog iets te bewijzen dit seizoen.


Rik (44): Als Promise David terug kan komen uit blessure voor de finale dan gaat hij het verschil maken. Hij heeft lang niet gespeeld, maar voor een finale moet je de grote kanonnen bovenhalen.


Bepaalt de uitslag van deze wedstrijd ook de machtsverhoudingen binnen het Brusselse voetbal?

Yannick (47): Ik vrees dat de prestaties in de competitie dat vooral doen. We moeten echt nog eens een titel winnen om te tonen dat we de ploeg in de stad zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we de beker mogen verliezen.


Johan (24): De Brusselse machtsverhouding helt over naar de kant van Union. Anderlecht onderschatte ons twee à drie jaar geleden, en was zelfs verheugd toen we landskampioen werden in plaats van Brugge. Ik merk wel dat hun fans nu wat zuurder zijn. In de laatste derby’s trok Union telkens aan het winnende eind. Ik ging onlangs naar een match van Anderlecht en in de trappenhallen zongen ze "qui ne saute pas, est Saint-Gillois". Anderlecht supporters zijn precies fulltime Union haters geworden.


Bedrukte gezichten buiten het stadion van Anderlecht, de club beleeft haar zoveelste moeilijke seizoen © Felix Le Roy
Bedrukte gezichten buiten het stadion van Anderlecht, de club beleeft haar zoveelste moeilijke seizoen © Felix Le Roy

Wat is er uniek aan de supporters van Anderlecht/Union?

Robrecht (23): We eisen van de ploeg dat ze niet alleen wedstrijden wint, maar dat ook combineert met mooi voetbal. Het Lotto Park zal een lelijke overwinning nooit op veel gejuich onthalen. Ik denk dat deze mentaliteit de club vroeger zoveel successen heeft gebracht, en dat in de toekomst weer zal doen.


Quentin (25): Het is vooral het familiale. Iedereen is welkom bij Union en we gaan naar het stadion toe met het idee dat we vrienden gaan terugzien. We zijn echt bezig met het supporteren en aanmoedigen van de spelers. Het is zingen van minuut 1 tot minuut 90, zelfs als het tegenzit. Kijk bijvoorbeeld naar de Champions League wedstrijd (0-4 tegen Newcastle red.) waar we vier tegengoals slikken, maar wel tot de laatste seconde sfeer maken. 


Quentin looft de onafgebroken ambiance in het Joseph Marienstadion © Quentin Brabant
Quentin looft de onafgebroken ambiance in het Joseph Marienstadion © Quentin Brabant

Waarvoor heb je schrik in deze finale?

Lander (23): Het ergste dat er kan gebeuren in deze finale is dat Union een super zwak Anderlecht kapot speelt, en dat de wedstrijd aan de rust al gespeeld is. Vechtlust op het veld is echt wel het minimum dat we verwachten. 


Gilles (24): Ik denk dat ik vooral schrik heb om geen enkele prijs te pakken. Om naast de titel én de beker te grijpen. Er leeft een soort van trauma bij de Union supporters, waarbij we heel het seizoen erg goed zijn, maar uiteindelijk toch naast de prijzen grijpen. We hebben zo al titels verloren aan Club Brugge en Antwerp. Het zou oneerlijk aanvoelen om na dit mooie seizoen zo dicht bij twee titels te komen, zonder er een te winnen.


Ondanks de steekjes die de supporters uitdelen, is er vooral onderling respect tussen de twee clubs. Unionsupporters geven toe dat Anderlecht een instituut is in het Belgische voetbal. Anderlechtsupporters kunnen niet anders dan de recente sterke prestaties van Union te bewonderen. Het Brussels onderonsje wordt gespeeld op donderdag 14 mei om 15 uur. Inzet: de Beker van België én bragging rights in Brussel.


Felix Le Roy




Comments


bottom of page