top of page

KIJK - De Waterbus vaart uit zonder hulp van de Brusselse overheid

  • Writer: journalistiek brussel
    journalistiek brussel
  • May 8
  • 2 min read

De Brusselse Waterbus is toch begonnen met het vaarseizoen. De toekomst was even onzeker door het uitblijven van subsidies, maar de initiatiefnemers besloten op eigen risico toch uit te varen. “We wilden niemand teleurstellen.”

© Maaike Hollestelle
© Maaike Hollestelle

“De Waterbus is een intergewestelijke, klokvaste en filevrije ‘buslijn’ op het kanaal”, beweert de website. Ze verbindt Brussel met Vilvoorde en is net begonnen aan haar dertiende seizoen. Passagiers kunnen een uur lang genieten van een rustige boottocht met een leuk cafeetje aan boord. Als je het op tijd aanvraagt, kan er zelfs een gids meevaren die uitleg geeft over het parcours en de kanaalomgeving.


Nodige subsidies

Om de boottocht zo toegankelijk mogelijk te houden, vragen ze 3,5 euro per traject. “Voor kinderen is het maar de helft van de prijs. Ongelooflijk goedkoop eigenlijk en het is ook nog eens rustgevend”, zegt marketingverantwoordelijke Philippe Vangerven . Om de kosten te dekken is de organisatie wel afhankelijk van subsidies van de overheid. “Een deel van onze kosten dekken we zelf met de verkoop van de tickets, maar dat is niet veel. Voor de rest krijgen we subsidies."


De Waterbus krijgt steun van verschillende instanties en overheden, zoals Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Maar de grootste subsidiepot komt van de Brusselse overheid, omdat 80% van de tocht doorgaat op Brussels grondgebied. In 2022 gaf de Brusselse regering 55.000 euro om de boot varend te houden. Maar nu er enkel een Brusselse regering in lopende zaken is, laten de subsidies op zich wachten.


En dat is ook wat we graag doen: mensen op de Waterbus krijgen - Philippe Vangerven, marketingverantwoordelijke De Waterbus

Door de politieke situatie was de start van het seizoen even onzeker “We kregen telefoon van onze vaste klanten, die zeker wilden zijn dat de boot zou varen dit seizoen. En daar gaat het uiteindelijk om: mensen op de Waterbus krijgen”, zegt Vangerven.


De Waterbus is sinds zijn start in 2013 enorm populair geworden. Op warme dagen zijn de tachtig plaatsen vaak vooraf volledig gereserveerd. De passagiers vormen een diverse groep: scholen, toeristen uit het buitenland, dagtoeristen uit Vlaanderen en Wallonië, Brusselaars die uit de drukte willen ontsnappen... ze zijn allemaal op de boot te vinden.


Er is bijvoorbeeld ook een groep jongeren met ADHD die de boot soms neemt om te ontprikkelen, vertelt Vangerven.


Vorig jaar vervoerde de boot meer dan 48.000 bezoekers. De Waterbus is niet toevallig populair. “Het is laagdrempelig, goedkoop en rustgevend. En het is dan ook nog eens groen. Het is een uitstap zonder de vervuilende auto.”


Af en toe varen

Daarom besloot de organisatie om het seizoen toch op 1 mei te starten, maar wel met een gereduceerd aanbod. In een normaal seizoen vaart de boot elke weekdag, maar deze maand is dat maar negen dagen het geval. Op de website staat dat de Waterbus hoopt op een normale doorstart op 1 juni, maar dat is nog even afwachten.


De boot vaart dus wel, maar volledig op kosten van de organisatie. “Op dit moment steken we onze centen er zelf in, tot de politiek iets beslist”, klinkt het. Maar de organisatie is ervan overtuigd dat de subsidies uiteindelijk wel zullen komen: “We zijn hier ook allemaal gewoon positieve mensen.”


© Karlien Eelen en Maaike Hollestelle

Auteur: Louiza Moyersoen

Comments


bottom of page