top of page

KIJK - Monumentale race door het Brusselse verkeer

  • Writer: journalistiek brussel
    journalistiek brussel
  • May 8
  • 4 min read

Van Manneken Pis in het centrum naar het Atomium op de Heizel, het is een route die duizenden toeristen in Brussel dagelijks afleggen. Redactie Mobiliteit zoekt uit hoe je dat zo snel én zo goedkoop mogelijk doet. Vijf vervoersmiddelen nemen het tegen elkaar op in een spannende race: de deelfiets, de deelstep, het openbaar vervoer, liften en joggen.

© Margot Himschoot
© Margot Himschoot

Snel vooruitkomen in Brussel is een uitdaging. Volgens de nieuwste cijfers van GPS- bedrijf TomTom bengelt de hoofdstad op plaats tien in de lijst van grootste filesteden van Europa. Ook alternatieven voor de auto zijn geen zekerheid: bij de MIVB zijn storingen geen uitzondering en de deelfietsen van Villo! verdwijnen binnenkort. Nieuwe deelfietsen? Die laten op zich wachten zolang er geen Brusselse regering is.


Maar wat is volgens onze test nu de efficiëntste manier om je te verplaatsen? De absolute verliezer van de dag is het openbaar vervoer. Normaal heb je zo’n 50 minuten nodig om van het kleine monument naar het grote te reizen. Vandaag raken Julie en Haïtem, onze twee journalisten van Team OV, er niet.


Door een storing op het metronetwerk en twee ongevallen op de tramsporen strandt het duo halverwege. Ze gebruiken elk één rit van een tienrittenkaart, die met 18,90 euro op zich voordelig is als je vaker reist — maar vandaag blijkt het een investering zonder rendement.

Eindbalans: 1,89 euro per persoon armer, een teleurstelling rijker.


Net naast het podium vinden we, verrassend genoeg, Team Fiets. Het parcours van Margot en Pebbles kent een valse start: de app van Villo! werkt niet mee. Om zo’n grijs-geel fietsje te huren, moet je namelijk eerst een betaalkaart koppelen aan je account. Helaas heb je daar ook een kaartlezer voor nodig, niet bepaald een voorwerp dat de gemiddelde toerist (of student in ons geval) zomaar op zak heeft.


Dan maar een Lime-deelfiets waar PayPal redding biedt. Onderweg valt de batterij van de elektrische tweewieler af en toe stil in drukke zones, maar de groene omgeving en mooie architectuur maken veel goed. De prijs is daarentegen minder fijn: 10,50 euro per persoon voor een rit van 45 minuten. Met een eigen fiets zou je hier een goede zaak doen, zowel voor je portemonnee als voor je stressniveau…


Op een indrukwekkende derde plaats staat Team Joggen. Karlien en Hanne banen zich meer dan zes kilometer lang een weg door de stad. Buiten het slalommen rond trage voetgangers, wordt dit duo niet opgehouden door tegendraadse voertuigen of apps, behalve Strava natuurlijk (“als het daar niet opstaat, is het niet gebeurd”). Ze bereiken het Atomium dan ook in 43 minuten.


Voor de sportievelingen is dit dus dé ideale manier van verplaatsen: gezond, relatief snel en gratis. Met wat je uitspaart, kan je onder de negen bollen nog een drankje kopen om te recupereren. Ook onderweg kom je nog op leuke plaatsen, al raden onze journalisten niet aan om deze route alleen af te leggen wanneer het donker is.


© Tomas De Cruyenaere
© Tomas De Cruyenaere

Het is een nek-aan-nekrace, maar Team Liften moet genoegen nemen met de zilveren medaille. De verwachtingen voor deze vervoersmethode waren vooraf eerder laaggespannen, maar Fleur en Tomas weten al snel een vriendelijke chauffeur te strikken (shout-out naar Mohammed!).


Hun prachtig geknutselde bordjes zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Meer dan een oud stuk karton, een stift en wat goodwill van een automobilist heb je dus niet nodig om je gratis en snel door Brussel te begeven. Als je het geluk hebt niet in de file te belanden, toch. Op 33 minuten is Team Liften op zijn bestemming.


Op de hoogste plaats op het podium vinden we dus Team Step, met een finishtijd van 32 minuten. Vlak bij de meet slagen ze erin om de lifters nog in te halen. Daarvoor doen ook Maaike en Lowie een beroep op het aanbod van Lime. Ze zijn beter voorbereid dan de fietsers en vinden een voordelig tarief: ze kopen voor 6,99 euro een pas waarmee ze 60 minuten met de elektrische step kunnen rijden. Die tijd blijkt verdeeld over twee personen net wat te kort, waardoor het eindtotaal neerkwam op 8,83 euro of ongeveer 4,40 euro per persoon.


De winnaar van de dag haalt dus een uitstekende prijs-tijd verhouding. Een belangrijke kanttekening is dat je de deelstep (en -fiets) niet eender waar kan achterlaten, al is dat niet echt een probleem met talloze ‘dedicated parking spots’ rond het Atomium.


ree

Nog even alles op een rij:

  • Wil je vooral zo goedkoop mogelijk reizen? Haal je knutseltalent en spontaniteit nog eens boven en waag je aan oldschool liften.

  • Toch graag meer zekerheid? Trek je loopschoenen aan! Mens sana in corpore sano, zoals de Romeinen zeggen.

  • Geen zin in al die sportiviteit? Met de deelstep ben je er het snelst en tegen een schappelijke prijs. In principe geldt dat ook voor de deelfiets… als je meteen voor het juiste systeem kiest, natuurlijk.

  • Tijd genoeg en geen zin in buitenlucht? Dan is het openbaar vervoer misschien toch iets voor jou. Een panne op een metro- of tramlijn is brute pech, maar niet zeldzaam. Alleen barslecht weer zou onze redactie nog de metro in kunnen jagen…


Bekijk hier de video, ook te vinden op onze Instagram!

© Hanne Bollen, Fleur De Laet en Karlien Eelen


Auteurs: Margot Himschoot en Pebbles Antonissen



Comments


bottom of page