top of page

INTERVIEW Ingrid Haelvoet, schepen in Evere: “Ik wil dat de Vlaamse eigenheid behouden blijft.”

  • May 7
  • 4 min read
Ingrid Haelvoet © Dilara Karatas
Ingrid Haelvoet © Dilara Karatas

Ook buiten Brussel-Stad leeft de politiek. Wij gingen praten met Ingrid Haelvoet, zevende schepen in Evere.

Wie is Ingrid Haelvoet?

  • Politica in Evere

  • Schepen van onder andere Onderwijs (Nl.) en Cultuur (Nl.) 

  • Lokaal op Lijst van de Burgemeester

  • Lid van CD&V

  • 40 jaar lang apotheker in Evere

Hoe is het om Nederlandstalige schepen te zijn tussen een Franstalige meerderheid? 

Ik voel me persoonlijk nooit benadeeld omdat ik Nederlandstalig ben. Evere is nooit anti-Vlaams geweest. Deze legislatuur zetten we extra in op uitwisseling tussen de verschillende talen. Zo zetten we met de culturele diensten tweetalige projecten op. We bekijken ook of we immersie of uitwisselingen tussen de Nederlandstalige en Franstalige scholen kunnen organiseren.”


“Wat het onderwijs betreft, zijn er in Evere veel gemeentelijke scholen, de Nederlandstalige is daar één van. Dat wordt allemaal correct beheerd via een verdeelsleutel. Van ons budget gaat bijvoorbeeld ⅓ naar de Nederlandstalige bibliotheek, ⅔ naar de Franstalige. Een correcte verdeling. Je moet voor een bibliotheek een basis hebben die groot genoeg is, met slechts 10 of 15% van het budget kan dat niet. Wat wel ontbreekt in Evere zijn Nederlandstalige sportclubs of een volwaardige Nederlandstalige muziekacademie."


Wat waren uw ambities toen u uw politieke carrière in Evere startte? Met welke insteek bent u hier in de politiek gestapt?

"Als voorzitter van het oudercomité werd mijn man gevraagd voor de CD&V-lijst. Toen hij bedankte, stelde ik mij kandidaat. Ik dacht: “Waarom niet?" Ik wou iets doen voor het onderwijs in Evere. Bij de verkiezingen van 2024 kreeg ik een mooie plaats op de Lijst van de Burgemeester. Ik ben nu een jaar schepen, en voel de druk om iets te bereiken. Klinkt simpel, al is het dat niet altijd (lacht).” 


Evere komt niet zo vaak in het Brusselse nieuws?

“Nee, maar dat is eigenlijk wel positief.”


Wat leeft er hier op politiek vlak? Wat zijn de belangrijke kwesties bij de inwoners?

Waar de bevolking momenteel veel belang aan hecht, is het parkeerbeleid en de netheid van de gemeente. Veiligheid hoor ik minder dan vroeger, dat gaat iets beter. Wat ook leeft, zijn de overvliegende vliegtuigen. Voor de rest zijn het de zaken die iedereen belangrijk vindt: goed onderwijs, crèches…”


Hoe zetten jullie in op die netheid?

Met onze acties gaan we van deur tot deur om te sensibiliseren. We werken met actieplannen, waarin we het belang van goed sorteren en stipt vuilzakken buiten zetten bespreken. Dat werpt zijn vruchten af. Binnenkort doen we een soort ‘triatlon’, met alle betrokken diensten. De vraag is natuurlijk of het een blijvend effect heeft.”


“Wat sluikstorten betreft… Het is dweilen met de kraan open. Mensen vragen soms wat de gemeente doet, terwijl je maar twee opties hebt. Ofwel laat je het vuil liggen tot Net Brussel het komt oppikken, of de gemeente neemt het zelf weg. Maar dan denken mensen wel: 'De gemeente neemt het toch wel mee, zo belanden we in een vicieuze cirkel.”


Voordien bevond het OCMW zich in hetzelfde gebouw als het gemeentehuis. © Antje Van Snick
Voordien bevond het OCMW zich in hetzelfde gebouw als het gemeentehuis. © Antje Van Snick

Volgens het strategisch plan gaat het OCMW 23 banen schrappen. Tegelijkertijd pleiten jullie voor kortere wachttijden en een betere ontvangst. Spreekt dat elkaar niet tegen?

“Over die 23 kan ik u geen zekerheid geven. Sinds november is het OCMW naar een nieuw gebouw verhuisd. Hopelijk kan de ontvangst daar dan beter en vlotter verlopen. Mensen die hun werkloosheidsuitkering verliezen, kloppen er vaak aan. Voor de eerste maanden is er wel wat hulp met het budget dat federaal is vrijgemaakt, maar dat valt na een tijdje weg. Dat moet uiteindelijk door de gemeente worden aangevuld en we hebben al een begrotingsprobleem. We hopen tegen het einde van de legislatuur weer in evenwicht te zijn, maar het is een moeilijke oefening, er is op sociaal vlak zoveel te doen.” 


Extra inzetten op openbaar vervoer was ook een belangrijk punt bij de verkiezingen. U zit zelf bij CD&V, een partij die met de Vlaamse regering een aantal doorkomsten van De Lijn in Evere schrapte. Ligt de focus dan eerder op de MIVB in plaats van De Lijn?

Die geschrapte lijnen raken vooral pendelaars van buiten Evere. Natuurlijk gebruiken de Everenaars bepaalde buslijnen, maar er is hier zoveel openbaar vervoer. Als er één ding goed werkt in Brussel, dan is het dat wel. Wel hebben we een probleem met tramlijn 55 en metrolijn 3 die er voorlopig niet komen. Vooral de werken aan tram 55 zijn een probleem voor Laag-Evere. We hebben alles geprobeerd om de getroffen handelszaken in de kern te ondersteunen, maar we vonden geen haalbare oplossing met de MIVB. De last die handelaars ondervinden is niet zwaar genoeg voor een tussenkomst van het gewest. Tegelijkertijd heeft de gemeente geen budget om mensen te lokken met investeringen.”


"In Evere wonen en je kinderen dan in Leuven naar school laten gaan… Dat is niet de bedoeling.”

Ingrid Haelvoet


U bent ook bevoegd voor Nederlandstalig onderwijs. In Brussel zijn er vaak lange wachtlijsten voor Nederlandstalige scholen. Is dat ook zo in Evere?

“Dat is één systeem voor heel Brussel, dus ja. Wie zich bij een verhuis niet inschrijft via het digitaal aanmeldingssysteem van een school, kan een plaats vergeten. Er zijn veel anderstaligen in het Nederlandstalig onderwijs, en ze zijn welkom. Meer tweetalige inwoners is positief voor Brussel. Maar er zijn leerlingen die geen plaats vinden in het Nederlandstalig onderwijs hoewel ze Nederlandstalig zijn. In Evere wonen en je kinderen in Leuven naar school laten gaan... Dat is niet de bedoeling.”


Wat zou u graag nog veranderen of introduceren als schepen?

“Ik wil de Vlaamse eigenheid behouden. De oudere bevolking van Evere is Nederlandstalig. Die Vlaamse kern van vroeger, dat sterft een beetje uit. Gelukkig trekt Evere ook jonge Nederlandstalige gezinnen aan. En dan het cultureel leven. Vroeger hadden we in het gemeenschapscentrum Everna optredens van bekende figuren, maar dat wordt moeilijker en moeilijker. We moeten nog meer activiteiten op niveau brengen, zo wint Everna aan uitstraling en aantrekkelijkheid. Ook wie geen Nederlands spreekt is er welkom! Mijn doel om de Vlaamse eigenheid te behouden slaat op het geheel: scholen, evenementen en cultuur.”


© Antje Van Snick
© Antje Van Snick

Door Antje Van Snick





Comments


bottom of page